meminta dan memberi kemaafan

bismillah.,

tajuk dekat atas macam saya seorang yang pemaaf je kan? haha nehi nehi. jauh sama sekali. ia ibarat anjing dan kucing. dan saya harus memperbaikinya. perkataan maaf dengan saya amatlah jauh.

anak buah saya yang baru hendak masuk satu tahun 9 bulan tu pon tahu bagaimana hendak meminta maaf. ni kan pulak kita yg dah tua ni. bagi saya perkataan maaf sesuatu yg miracle. yang apabila seseorang menyebutnya, hati orang di sekeliling akan sejuk. pernah rasa tak?

saya, sebagai seorang manusia yg tinggi dengan sifat egoistik nya sangat tak suka menyebut perkataa MAAF. ia mcm ermm menjatuhkan ego saya. pada satu ketika bila saya betul2 kesal dengan apa yang berlaku barulah saya menuturkan perkataan itu.

kadang-kadang bila habis solat, saya muhasabah balik diri saya yang hati tak berapa bersih ni. kenapa susah sangat nak ucap perkataan maaf. jikalau lihat dari segi kesalahan, memang kadang-kadang saya punca utama berlaku sesuatu perkara yg tidak diingini. tapi kenapa masih lagi susah nak sebut maaf tu ? sangatlah tinggi ego dirimu wahai maira ;(

saya ingat lagi masa sekolah dulu . saya terpijak kaki kawan saya. ouh dan saya dapat rasakan kesakitannya. tp disebabkan saya ni takut dengan perkataan maaf, saya tak cakap pon.."ouh minta maaf..sorry" sekali pon tak. *nmpk sgt bnyk kali saya pijak kaki org* sampai kawan saya kata "hisyy bukan nak mintak maaf ouh" saya lagilah buat donno je. HAHA sangat kejam!

dengan ini saya ingin meminta maaf dekat ateen peeja supaya memafkan saya di atas kesilapan saya. HEW3! malu i!

tolonglah cakap sweet!


perkataan maaf sangat tinggi nilainya. perkataan itulah yang rata-rata manusia di dunia ini susah nak sebut. waima dengan kawan baik atau family sendiri. ouhh saya memang respect lah dekat sape2 yg selalu sebut sorry..sorry sorry..minta maaf..;)

tapi jgn pula kita minta maaf dengan gaye..

"weiyhh! kau aku mintak maaf ni! kau maafkan tak? teruk gile perangai kau tak maafkan orang"

kau nak expect dia buat ape masa tu weiyh.. lekk luu..biar die cool down dulu. dah ok nanti. tak mustahil dia maafkan anda semua. muhasabah diri kita dulu. kita ni suka memafkan orang lain tak?



selain meminta maaf, perkara yg lain yg dituntut dalam islam adalah memaafkan orang di sekeliling.


ALLAH berfirman dalam surah al baqarah ayat 273:

"Memaafkan itu lebih dekat dengan taqwa . janganlah kamu melupakan keutamaan di antara kamu . ALLAH maha melihat segala yang kamu lakukan"

Allah pun dah suruh hamba dia memaafkan kesalahan orang lain. sama ada berat ataupun ringan. jadi kenapa kita pula harus melawan cakap NYA bukan? 

kita selalu meminta ampun kepada ALLAH agar mengampunkan segala dosa-dosa kita , tapi hati kita masih lagi mempunyai dendam terhadap orang lain. tak ke rasa mcm something weird?

ingat lagi tak lagu maafkan kami 3 bujang terlajak lakonan p ramlee , aziz satar dan sudin

wahai cik adik jangan marah sangat..
sedangkan nabi maafkan umat.

memang saya percaya ade yang jawab..ahh aku bukan nabi. hati aku tak sebesih hati dia yang nak senang-senang maafkan orang yang dah buat aku..ade tak yg jwb mcm tu? saya percaya mesti ada punya lah! 

memang betul kita bukan nabi. tapi sunat bagi kita utk mengikuti perbuatan nabi. apa yang susah sangat nak maafkan orang? *gaya mcm suka maafkan org je* percayalah.bila kita dah maafkan seseorang tu hati kita akan menjadi tenang. mcm dah tak serabut dah kepala hotak kita ni. 

kalaulah kita tak memafkan seseorang itu, mungkin hati kita masih lagi berdendam. dendam dalam hati ni tak elok kawan2! syaitan dengan senang dapat mempengaruhi kita.

iblis ada memberitahu 3 cara dia dan keturunanya menyesatkan umat manusia adalah bila:

  • manusia itu sedang marah
  • manusia itu berada di medan peperangan
  •  berdua-duaan dengan wanita atau lelaki ajnabi
marah = dendam. perkataan berlainan ejaan yang berlainan tapi mempunyai satu maksud yang sama. yg pada zahirnya berbeza sama sekali. nak ke kita berkawan dengan syaitan .. jgnn! hati kita nanti semakin jauh dengan rahmat ALLAH.


jadi marilah kita sama-sama memuhasabah diri.. bukan anda je. saya juga. muhasabah diri kalau boleh munasarawak sekali! haha last2 kakak mazarienaa => munazieraa pulak yg terasa. HAHA ok sambung2.

marilah saya dan juga awak2 semua bermuhasabah diri. lihat diri kita sama ada kita sentiasa memaafkan atau tidak. tengok diri kita sama ada kita sering meminta maaf atau tidak. 

berkata Saidina Umar R.A:

"hisablah diri kamu sebelum kamu dihisab oleh ALLAH"

mana tahu dengan satu perkataan semuanya akan berubah kepada baik? kan ;) renung-renungkan. saya juga dalam proses memunasarawakkan diri ;)




love yea!

Comments

Popular posts from this blog

by hook or by crook.

monyet monyet dan monyet!

gewam