si peguam bersama milonya.

bismillah.,

tajuk boleh buat cerpen kan? saya rasa saya dah bukak belog ni sejam yg lalu dah. tapi..cube tgk ni..


cube tgk berape bnyk tab yang saya bukak. itu tak campur lagi dgn tab2 yg saya dah delete. kantoi lah saya stalker org. HEW3! ok lupakan..lupakan. happy sunday everybodyyyyy! semoga hari anda bahagia bersama keluarga!
dulu masa saya tadika,saya selalu terkeliru dgn sunday andd saturday..awak dan awak pernah terkeliru taak? haha takpe..itu bukan menjadi persoalan dlm blog ni. meh2 kita baca perenggan lain pulak. muahaha

satu: peguam syari'ah

hamba Allah: maira! kau nak amik course ape? (almaklumlah..kami ni dah habis skola)

saya: nak amik syari'ah law. tapi kalau dapat course syari'ah je pung tak ape. 

hamba Allah: kau nih macam lalang lah. kalau nak jadi peguam betul2 lah..mana bole tuka2 sesuka hati.

anda semua rasa saya macam lalang ke? rasa ea? tapi saya rasa taak! sebab saya dah cakap yang saya nak amik syari'ah law. saya nak amik SYARI'AH law. jadi maknanya..kalau saya dapat course syari'ah pun tak apa lah. sebab saya mmg nak amik syari'ah. 

syari'ah. saya bukan setakat nak amik law.. memang. memang semua orang kata boleh ke bwk dua2?. tak cuba tak tahu kann? kita cuba dulu. kita tgk kemampuan kita. kalau boleh teruskan. kalau tak..tgk lah. sambung pengajian dalam bidang syari'ah. tade makna lalang nyee. kalau niat yg sebenar tu sama. 

tak semestinya saya amik syari'ah law saya jadi peguam.. takk. mungkin penasihat agama. muahaha (jgn gelak) mungkin ermm pegawai agama..(kah3) mungkin ustazah?? (HOHOHOHO) banyak bidang sebenarnya. jadi..biar saya belajar dulu. tentang pekerjaan..ermm kita tgk mcmna nanti. HAHA 

takkanlah saya nak amik medic? come on. kalau semua org amik medic..sape nak jd ustzah? sape yg nak jadikan budak2 tu pelajar? sape yg nak jadi tukang sapu sampah. sape yg nak jadi petani moden.? fikirlah..rambut sama hitam..tapi kemahiran lain2. kau pandai bedah org..aku pandai bercucuk tanam. kau pandai cipta bangunan..aku pandai cantikkan bangunan. seperti yang saya kata sebelum nih..kita hidup dalam satu atmosfera. perlulah ada sikap tolak ansur. fahamm?

kedua: pekerjaan

ada org layak jadi arkitek.tapi dia tak nak. dia takut nanti dia tersyirik. nanti org suruh bina tokong lah..church lah.. ade org nak jadi peguam..tapi kwn2 dia psiko..kate nanti kau berdosa kalau menangkan org yg salah. ade org nak jd polis..tapi dia takut tersalah hukum. 

sampai bile otak kita nak fikir mcm ni? sampai bile? cube cakap sikit. otak ade kan? fikir lah. jgn sia-siakan pemberian ALLAH. kau nak jadi arkitek..boleh! go on. tapi bila org suruh kau bina church tokong semua tu tolak lah. kita cari duit ni dgn keredhaan Allah. kita kerja pun kerana Allah. 

kau nak jd peguam? bolehh. kalau tade peguam..mcmne kes2 nak dibicarakan takk? nak jadi hakim? bolehh. kalau tade hakim..porak peranda lah negara. (jgn hakim hasbullah sudah) tapi berhati-hati lah. kalau kau rasa dia bersalah..jgn amik dia sebagai anak guam. ni pekerjaan kau. takkan dia nak pksa supaya kau amik dia. come on. hakim pulak..pggl majistret lah. majistret pulak.. biar tersalah ampun jgn tersilap hukum. faham? 

ketiga: milo.

haha..ok2..abis dah isu2 berat. so sekarang masa utk bedtime storyyyyy! masa dekat kampung.. saya tgk adik sedara saya buat air milo. adik sedara saya tuh lelaki. panggilan dia 'abang'. umur dia 12 tahun.

kok na (aku lah tu): abang buat apa ni?

abang: buat air milo. nampak susu tak kat mana?

kok na: ada kat dalam piti ais. ha? abg reti buat milo? sedap ke?

abang: entah..kita minum je. dulukan kok na yang ajar kita.

kok na: haa?abg ingt lagi? kokna ajar main2 je pun. abg selalu buat ke?(tak sangka tau aku penah ajar buat air milo)

abang: selalulah. kalau bibik tade. ade biskut tak? (dia t'nmpk biskut) ha bagus..ada biskut..cicah sedap woo!

kok na: sedan tak bang air milo abg tuh? 

abang: nak rasa ke?

kok na: tak na lah.kokna bukan suka milo pun. 

andd blablabla~ faham takk? saya pernah ajar dia buat milo. bila dia cakap baru saya teringat. wahh bangga makk, nyah! sebab sekarang kalau aku buat milo memang failed lah! buat milo ni ibarat buat addmath tahu?! lagipun I tak suka milo..so buat apa I nak buat sedap2 kann. haha 

bakal hasben..bakal mak mertua bakal pak mertua..bakal adik abg2 kakak2 ipar.. tayah ahh minum milo ke teh tarik ke.. hehe saya reti buat teh o je. tambah gula saje..kalau minuman pakai susu tu..krr krr sikit ahh! kang tak jadiii..hehehe *abaikan perenggan ni*

ok lah..eh sebelum saya lupa nak cmpk gamba..naahhh amik ni!


gamba lamaa ni. tak comelss laagi. plus tak bertamadun lagi masa ni..hoho macam sekarang bertamadun je. kiah3!

love yea!

Comments

Popular posts from this blog

by hook or by crook.

monyet monyet dan monyet!

gewam