hidup

bismillah

ouhh. apa yang kita nak dlm hidup ni eh? maksud aku, apa sebenarnya yg aku nak dlm hidup aku dekat dunia ni?

"nak beribadat kpd Allah. hidup ni itu je tujuannya. hanya untuk Allah. buat segala kebaikan dan tiggalkan larangan. Allah nak tgk sejauh mana kita capai sesuatu benda utk dapat syurgaNya."

urghh jwpn terlalu cliche. terlalu biasa. tak ikhlas. kau ckp macam tu, tapi kau tak pernah buat pun suruhan2 Dia. whats goin on beb? jwpn hanya untuk memenuhi skema markah?

memang. jawapan atas tu, memang yang akan terlintas dlm fikiran kita. apa yg aku maksudkan dekat sini ialah, siapa kita dekat dunia. siapa aku ? siapa aku dalam masa 20 tahun kemudian. ermm ustazah ke? peguam ke? err. surirumah sepenuh masa ke? ^^ hahaha. siapa aku? siapa kau?

secara jujurnya, kalau skrg, tanya aku, "apa cita2 kau?" aku pun tak tahu! hahaha. dulu benda ni terjadi dekat kwn aku. dekat Aida. bila org tanya dia..nak jd apa weyh. kau dah lah pandai. kalut gila dia jawab. aku tak tahu. aku tak tahu cita-cita aku apa. aku masa tu rileks je. yg aku tahu, aku nak jadi peguam syariah. by hook or by crook, aku kena dapatkan jugak kos aku tu. dengan support drpd ustaz(s) dan family/kwn2, so yeahh. now im here.

bila dah masuk, aku lost. hahaha. aku nak jd apa sebenarnya. tiba2 aku tak yakin. aku ni memanglah banyak cakap, tapi untuk membela seseorang atau membantah org, atau berdiri didepan hakim sambil mengeluarkan hujah, aku tak yakin. drop.

and one night, aku termenung. menung panjang. (MATANG GILA KANN?!) haha. aku ckp dekat diri sendiri. husna, kalau kau asyik fikir je tanpa buat apa2 tindakan, sama jugak seperti kau ada cita-cita tapi tak dpt belajar. so, what are u waiting for? just go and study. nak jadi apa tu belakang cerita. peguam ke majistret ke..itu, cerita kemudian. dan, sekarang kalau org tanya aku, nak jadi apa........

1) peguam syariah kot....
2) ustazah sekolah rendah
3) up sikit lah pensyarah
4) nak bukak kedai runcit
5) nak bukak kedai kek
6) nak bukak funfair
7) nak bukak tadika. tp bukan aku yg jaga. aku hanya pengasas. hahaha.
8) nak jadi traveller. bantu org2 miskin. (gila suci cita2 yg ni. hahahaha!)
9) nak bukan kedai tudung. sebab fizo punya awek, anak tokey tudung. *kaitan?

ha. dan jgn terkejut, dulu aku ada hantar resume dkat tv9 sebab nak jd pengacara. hahahahhahahahahahahaha. sumpah lawak yg memang bukan lawak hambar kan? hhahahaha. omg! aku rasa resume tu tak sampai dekat dieorg, sebab tu aku tak terpilih.

10) nak jd pengacara. semua jenis pengacara. dan yang paling nak, pengacara makan2!

bila putar balik masa, ingat lagi dulu masa sekolah rendah, nakal yaa amat. panjat sana panjat sini. haihh. korek biji mata kawan sampai berdarah (eh tu tadika!) kena ketuk ketampi sorg2 depan kelas sebab bising. kau bayangkan, 200 lebih kot ketuk ketampi. nyirap betul aku. lawan pakguard. haihh aku ni pun.

tak sangka sekarang dah jadi ayu. eh? ok2 tak. sekali sekala perasannnn.....

kawan2 skolah rendah, memasing nak fly luar negara dah. (yg rapat je. yg tak rapat, I dah lost contact. gila sombong statement. maigodd husna!) fatin dah sihat walafiat dah dekat mesir tu. yasmin fly esok ke rusia. hannah and sofea still di dlm msia, but, dah tak rapat sgt. tp sbnrnya rapat je. hahaha. fiqa, jela peneman aku. rizwan nak ke us tahun dpn. aku rindu lah when we 6 of us together. kenapa masa cepat sgt berlalu eh?



skrg semua dah lain. masing2 ada kwn yg lagi rapat. yela. silap aku jugak, sebab tak keep in touch dgn mereka. whatever lah. apa2 pun all the best utk semua. *sigh* motif mengeluh? suka betul lah kau ni mengeluh. heyyy. rasa mcm nak skola rendah balikkan? hahahhaa.

yang penting, hidup jgn lupa Allah.

Comments

Popular posts from this blog

by hook or by crook.

monyet monyet dan monyet!

gewam