adopted

bismillah.

heihh korg ni. kenapa tak update belog? ish. kita segan lah. balik2 nnt, muka kita yg update. balik2 nnt, nama blog kita atas sekali. ishh korg ni. kita ni mmg cenggini, suka potpetpotpet. ishh! haha maghah pulak.

ok masuk tajuk.

dulu, masa kecik2, aku selalu membayangkan bagaimana org beli anak. macam, seorang perempuan dan seorang lelaki. mereka berkahwin. beberapa bulan selepas tarikh perkahwinan mereka, mereka harus membeli anak. memang every couple must do that.

so i thought, they will go to pasar or giant or wherever, and buy a baby. hahaha. kelakar kan? dont laugh! and masa dekat pasar, they must choose their baby. ini mcm cerita harry potter nak pilih tongkat sakti pulak. tapi, memang dulu pemikiran begitu.

bila dah semakin besar, pergaulan dah meluas, kawan2 banyak membantu, so yeah. i know, whre the babies come from. tapi, pernah tak kita terfikir pasal anak angkat? huh? anak angkat ni, secara physically nya, macam apa yg aku fikirkan dekat atas, cuma tempat kejadian tu, bukanlah di pasar atau supermarket. but rumah2 anak2 yatim.

aku ada kawan. dan dia seorang anak angkat. tp she is not yatim piatu. haa. still have parents and have siblings. and parents angkat dia pun makcikpkcik dia jugak and dia selalu cerita tentang kehidupan dia. quite interesting. yela. sebab kita tak alami hidup dia bukan. hahaha. dia disayangi oleh kedua dua keluarga. maknanya, dia cukup kasih sayang. ok. enough about her.

and another friend of mine, dia ada adik angkat. oklah. kita panggil this boy, ermm Ahmad. so, Ahmad ni pun anak angkat but he lost his mother. car crashed if im not mistaken. ayah dia tak pandai uruskan dia, so parents kawan aku ni, amiklah si Ahmad jadikan anak angkat. kawan aku ni ada 2 elder brothers. ha. nak dijadikan cerita, Ahmad sering kena marah dengan abg2 dan kakak angkat dia. tp mereka still sayang Ahmad. mungkin, entahlah. tp dia selalu kena marahlah. bila, aku dpt tahu, yg dia selalu kena marah, aku macam nak menangis.

aku cerita dekat kawan aku yg merupakan anak angkat tu, and she this is what she said....

"jangan kita buat anak angkat ni, mcm orang asing. family kau, your parents dah amik dia sebagai anak angkat, so sekarang, dia termasuk dalam keluarga kau. bukan salah dia, nak jadi anak angkat. kalau boleh, dia pun tak nak mengganggu kehidupan keluarga lain. tp disebabkan Allah dah aturkan hidup dia begitu, so, dia kena redha. 

anak angkat ni lain sikit. kau memang betul2 kena sayang dia. lagi2 bagi mereka yg dah tahu yg mereka tersebut anak angkat. masa kecik, kalau kau sebagai parents, kau kena sama rata. kalau dia betul kau bg hadiah. kalau dia salah, kau marah. dan jangan membeza bezakan mereka. mereka juga manusia. 

bila kau dah didik dia masa kecil, secara tak langsung, bila dah besar nnt, mereka sayang sangat dekat kau. mereka tahu kenapa Allah aturkan semua ni utk mereka. dan mereka tahu yg kau sayang mereka mcm anak sendiri. hati seorang anak angkat ni sensitif. kalau daripada kecil kau tak sayang mereka, takut dah besar nnt, ada perasaan2 yg tak diingini dtg dekat mereka. seperti contoh 'aku sedar, aku ni siapa' 'aku tau aku tak layak' dan sebagainya. ni untuk keluarga yg mengambil anak angkat.

untuk anak angkat itu sendiri. jangan pernah bg ada perasaan2 yg sebegitu datang. bayangkan mereka jaga kau from you dont know anything, sampai sekarang. sampai dah besar panjang. wang ringgit. penat lelah kerja. mereka jaga kau. just, set in your mind, that you are their child. 

hidup ni senang. sayang orang sekeliling. hormat yg lagi tua. ingat Allah sentiasa dgn kau. simple. "

and there you go. jawapan dia. nasib kita ni tak sama dengan orang lain. ada orang bahagian dia mcm tu. ada org mcm ni. terpulang pada kita, macam mana nak go through it. yg penting, ikhlaskan hati. jangan pandang rendah dekat orang. kunci utama dia.

tapi... kadang2, syaitan tu memainkan perasaan kita kan?

"heh, iman tak kuat. mcm tu lah"

Comments

Popular posts from this blog

by hook or by crook.

monyet monyet dan monyet!

gewam