please define the term of 'baik'.

bismillah.,

last year, i met one guy. he's not alim or warak or hafal 30 juzu'. but from what i know, he's quite 'baik'. i dont know, if he couple before. aku pun tak rapat sgt. and he still layan perempuan but not sweet talker. haa gitu. how to say eh.., tadelah minat. just suka gitu gitu jelah. nak ckp he's my crush pun tak jugak. entah. ekkekeke. then, i felt 'i wanna sit beside him, like duduk sama rendah berdiri sama tinggi' 'i want people look at us and say "ouh lelaki to baik. prmpuan tu pun"' i want he look at me. faham tak? mcm kelakar je aku luahkan perasaan ni. ekekekeke. so, basically, ingt lagi tak my old post? the last paragraph.

 ermm. disebabkan dia 'baik', so aku pun nak jadi 'baik'. tp masa tu, aku tak tahu apa itu 'baik' secara Islamnya. bukan fakhrul islam. tetapi islam.

and suddenly, one day, i read a novel...............................................

"macam mana kita nak define 'baik'." sejenak Jasmin memandangnya. "saya pun tak pandai la sgt nak ckp. tapi saya boleh share benda yg brother Hairi pernah bentang masa satu forum ni dulu."  Minn hanya diam, memberi laluan Jasmin meneruskan perkongsiannya.

"ada org tanya waktu forum tu pasal macam mana nak jadi baik."  Minn tersenyum. "dan rasanya kita semua akan tanya soalan tu pada diri sendiri at some point dalam hidup."

"brother Hairi jawab...dalam keadaan kita yg bertanya soalan ini, kita kena define dulu 'baik' tu apa. sebab kalau tak kenal maka tak cinta. kalau tak cinta maka tak dapat nak menjiwai."

"so, apa definition of 'baik'?"

"definition dia mudah je. sesiapa yg beriman dengan Allah tu 'baik'."

"maksud?"

"org yg bertanya tu, tanya lagi kpd brother hairi, beriman dengan Allah tu macam mana?. dia kata, 'apabila kita buat benda yg Allah suruh dan tinggalkan benda yg dilarang.tu namanya 'baik'."

"amar makruf nahi mungkar?"

"yup! kiranya kat situ dia emphasize yg untuk jadi baik ni memang kena secara holistik la gitu. selagi ada benda yg tak settle betul-betul, maknanya selagi tu la definisi 'baik' tu tak tercapai lagi."

"contoh?"

"ingat Surah Baqarah:208?"

"masuklah ke dalam Islam secara keseluruhannya."

"sebagai contoh, kita muslimah. tentang aurat. ramai org argue, 'biarlah tak pakai tudung pun, janji solat 5 waktu' ."

"sebab mereka menganggap Islam itu sekadar cukup bersimbolkan dengan solat?"

"That!. betul, solat itu tiang agama. tapi Islam tu bukan hanya tertegak dgn solat sahaja. apabila Allah ada sebut dlm ayat 'masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan' tu maknanya mmg kena settle drpd segala benda. "

"Addin."

"way of life. cara hidup."

"kalau solat cukup, tapi tak tutup aurat, tak cukup 'baik' lagi."

""it's not about buat baik dulu or tutup aurat dulu. it's about masuk ke dalam Islam secara total. then, THAT is 'baik'. " 

cerita atas ini diambil daripada novel Versus by Hlovate. m/s 282-285. ayat mungkin ada yg diubah-ubah disebabkan malas nak tulis panjang2. I pemalas. I tahu. 

.........................................................................................................................

now, i realize, we're actually, not 'baik' enough to each other. sometimes, he doing things that he supposedly not to do. and so do i. we're not in Islam totally. akulah. aku. kadang2 keluar rumah pun tak tutup aurat dgn sempurna.cara hidup aku tak islam secara totalnya lagi.  aku lah. tak yah tgk org lain. tgk diri sendiri.

kenapa aku realize sekarang?. dah setahun lebih kan aku baca tu dan tercari-cari maksud 'baik' tu. erm erm erm. ha ha ha. pernah tgk tak org yg putus cinta? ha cerita dia lebih kurang mcm tu lah. but not exactly! hahaha. kadang2 aku rasa, aku ni alien. hahaha.

aku teringin sangat, nak berubah kepada 'baik' tu disebabkan pencipta aku, bukan sebab guy above. untuk berubah pulak it takes time. bukan tup tup..'ok! kau dah baik skrg' no! kena ada kekuatan dalam diri. kena ada kekuatan utk istiqomah. not easy yeah!

tapi tak susah. asalkan ada daya. ada keinginan. semua boleh. yakini diri sendiri. (apa dah mcm iklan je cara aku ckp?)

so kesimpulannya? kesimpulannya, i think i should sleep now. cause i'm weird with myself being so matang in this post. hahaha. demam ke cemana ni?

p/s: semua cerita dekat atas ni adalah rekaan semata-mata. bulan Ramadhan ni tak baik menipu. maafkan saya :)
assalamualaikum!

Comments

Popular posts from this blog

by hook or by crook.

monyet monyet dan monyet!

gewam