banyak cerita dalam satu kata. eh?

bismillah.

haii :) 2 minggu tak balik. ohhh satu pencapaian yg memberangsangkan utk semester 3 ini. ekekeke. ikan kekek mak iloi2..ikan gelama mak ilai2. kstop.

pengalaman merupakan guru kehidupan kita.

cte ape dulu eh? ermm dah balik dari cameron highland. daebak. haha. sedapnyaaa stroberi letak coklat. pergh. kita belikan stroberi utk semua. cuma ada yg tak dapat tu, sbb masalah fon yg diletakkan merata-rata. ermm kalau boleh letak dlm dasar tasik. kdiam.

lepastu apa yg terjadi lg eh? ohh. buat video. *muka selenge.* puas hati jugak lah dgn terberhasilnya video tersebut. masa dulu2, I nak jadi pelakon. mcm pelakon tembak2 ke..lawan2 ke..tp haritu dpt jadi org gila. punn boleh lah maira. hahaha. ngehngehngeh. aku ni bukannya gheti brlakon. scene yg pertama tu pun shoot bnyk kali. itu lah inilah. tergelak lah apelah. ermm. tp, sem lepas dah buat video english kan. so kami tahulah apa yg perlu dan apa yg tak. apa yg harus dibaiki dan segalanya. kamera nak letak mcmna. edit mcmne. so over all, ok. haha. bak kata ayat dekat atas tu, pengalam mengajar kita :)

lepastu? ouhh. rakaman ustaz don. ohh kene masukkan dlm post jugak eh? hahaha. dari pagi sampai ke petang rakaman 30 minit ustaz don tu berlangsung. tp petang kita tak pergi. sebab pergi mentoring. makan makan.. suka suka! malam sebelum tu, ada ceramah pasal Kristian. something like that lah. ohh..jap.

"Jangan tanya apa yang Islam bagi kita. Tapi tanya, apa yang kita telah bg pada Islam." khairul ikhwan. haa tulah moto dia dalam ceramah malam tu. dulu dia Kristian. and the rest is history.

AI B dah bagus sekarang. im a happy kid! haha. we are happy kids! yelah. pengalaman sem 2 mengajar kami macam2. harap, lepas ni teruskan jadi bagus ye. jgn sampai sekerat jalan je. oh pejam celik pejam celik dah nak masuk mggu keenam. rasa mcm cepat gila masa berlalu. hargai masa2 terakhir ni. hargai aku. eh? mihmihmih.

ingat tak, yg kita ada cerita pasal cikgu tu. haa..mggu lepas, kita baik. diam sangat dlm kelas. kesudahannya, menguap banyak kali. kita diam, sebab taknak bg ckgu tu sebut nama aku banyak kali.. lepastu, mggu ni minggu paling menguji betullah dgn ckgu tu. kau tahu jela. subjek dia bahasa melayu. what do u expect when we learn our bahasa? mestilah bising kan? bukanlah bising apa, but jawab lah. ni bukan bhasa arab and not english. bahasa melayu kot. kita bo;eh buat ayat. buat contoh. kan?

pertama, salah aku. sebab menyanyi dlm kelas. dan dan dia masuk. kalau budak laki kelas yg masuk tak apa. ehh baik apa aku nyanyi lagu..."aku ingin mencintaiMu setulusnya sebenar-benar aku cinta.." semangat tau aku nyanyi. lagu feveret kan. tiba2 dia masuk kelas. pastu dia kata suara mcm hantu. *pengsan*.

kedua, aku dgn hilda tgh bg contoh ayat silaan. tp kami-kami jela. lepastu... "husnaa..jgn bising!" *nangis*.

 ketiga, dia tgh ckp pasal PRU13. aku pandanglah muka budak2 kelas aku yg suka ckp pasal politik. nak tgk reaksi mereka. sbb aku tak faham apa yg ckgu tu ckpkan. tiba-tiba, " jangan termenung husna. pandang depan!" *stress*

dan banyak lagi. sikit2 husnaa..husnaaa..husnaaa...lepastu salah nama...fatin husnaa..entah sejak bila nama aku ada fatin entah. main petik je. *marah* . yg budak2 lain pun sama. dan2 masa ckgu je, kalau aku bising semua nak bg muka tak puas hati. weyhh kelas yg lain kan, kita bising bersama-sama. knapa begini? *tsk tsk*

kalau masa english class, perangai lg mcm hareemmm. haha. kalau dah bosan tu, kteorg main tgkp gmba kat blakang. lepastu bising. jawab2 soalan semua. ermm..aku tahu apa perbezaan dia. lecturer english aku dah kahwin. lecturer BM ni, belum kahwin. mungkin ada masalah psikology. ngehngehngeh. nnt, korg doakan dia bertemu jodoh secepat mungkin ye. tp dia ni mcm cerewet sikit. KOT. dia nak yg cantik2 je. tgk dr pemerhatian kteorg lah. mmg dia ada rupa. aku tak menafikannya. tapi..ermm mcm tulah. aku pun tak tahu npe aku tak suka sgt. jahat sgt ke aku? apa2 pun dia ckgu husna, kena respect. jgn letak chewing gum dlm kasut dia. jangan. haaa..post lain nnt kite cerita pasal guru zaman skolah rendah eh. hehehe.

ermm..ape lg yg nak diceritakan?. okayh. serius. dlm erti kata lain, matang time. hahaha. pengalaman adalah guru kehidupan. ingat. guru kehidupan. apa yg berlaku, jadikan pengalaman. jadikan teladan. jadikan rujukan untuk masa hadapan. bukan saja-saja Allah takdirkan sesuatu benda itu terjadi. semuanya pengalaman.

kalau dulu, aku aku pernah buat nakal dgn guru. pengalaman aku. sekarang aku kena jdkan pengalaman dulu sbgi pengajaran. aku tak akan buat apa2 yg boleh merugikan diri sendiri. tak tahulah kalau lps ni aku cmpk pensel kan,sbb ckgu asik marah aku je.dah U kot. tkkn kena marah sbb bnda remeh lg. c'monn ckgu. haha. harap tak lah.

dulu, aku pernah bergaduh dgn kawan. dgn kawan baik. sekarang kami tahu mcmne nak handle kalau ada perselisihan faham. pengalaman. kalau dulu tak bergaduh, mungkin sekrang aku tak tahu mcmne nak selesaikan masalah.

pengalaman dgn lelaki. mcmne tangani lelaki mcm tu, lelaki mcm ni. nak jaga hati. pengalaman. apa yg kita pernah buat silap dulu, jgn ulangi lg. berhati-hati untuk masa akan datang.

pengalaman. apa yg telah berlaku semalam. kalau tidak baik, kita atasi dgn cara yg elok. fikir baik2. bukan susah nak ubah sesuatu perkara. dan ingat. kita bukan hidup berseorangan dlm dunia ni. kita hidup secara beramai-ramai. dunia hak milik Allah. jaga hati manusia lain. rambut sama hitam. hati lain-lain. gigi sama putih, pemikiran lain2. terima pendapat org. jgn buat sesuatu di luar jangkaan yg keputusannya akan mengecewakan ramai org. jangan ikut hati sendiri. fikir keadaan org lain.

bukan mudah nak coorperate dgn org sekeliling, tp kalau betul niat kita, In Sya Allah, boleh. bukan mudah juga nak terima pendapat org lain, tp kalau hati terbuka, In Sya Allah, boleh. :)

ceriakan hidup. jangan stress2 beb. jangan asyik nak fikir ttg org yg tak suka kita. jgn asyik fikir ttg org yg kita benci. buang masa. lalui hidup anda dgn makan. eh? hahhaa. lalui hidup anda dgn sehappy yg boleh. sebanyak pahala yg dikutip. sebanyak mana kegembiraan yg dibawa. kita semua sama. :)

assalamualaikum.

me : kenapa kita yg terpilih utk jadi hitam? kenapa kita? kenapa rumah atas semua putih2. kenapa kita, melayu, hitam. kenapa kita??

khaleeda : sebab Allah dah jadikan kita hitam.

me : knapa kita? hitam dan kita. kenapa?

khaleeda : jgn tanya aku. tanya Allah.

syaitan. kenapa kau jahat? knapa kau ada kan pertanyaan tu dlm diri aku? knapa kau nak salahkan takdir hidup aku. knapa kau nak aku tak percaya pada Allah. knapa syaitan?

iman tak kuat, husna. kuatkan iman tu. baru syaitan takut. org yg beriman pun diganggu syaitan, apetah lagi kau. percaya dengan Allah. bersyukur dgn apa yg diberi. Allah tak jdikan sesuatu benda tu saja-saja kan? tak kisahlah hitam ke putih ke, cekelat ke, kau tu hamba. Allah adalah sebaik-baik perancang. believe Him.

Comments

  1. haaaa ngumpat cikgu bm! i report nnt hahaha.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

by hook or by crook.

monyet monyet dan monyet!

gewam