what 2012 has taught me.

bismillah.,

eh eh. ada gamba itew ah kat belog nukman. gamba itew ahh. segan ahh titee..ahh..hahahahha. k annoying. *rolled eyes* gmba kelas act. hikhik

mcm biasa, kalau cuti..setiap malam kena update. mula tulis post pukul 9 dan habis pukul 11. diselangi dgn baca buku....*tgn ke bahu mata pndg atas*

malam tahun baru, selalunya kami sekeluarga tak sambut dekat mana2. hanya duduk rumah. pukul 12 nanti naik atas bumbung tgk bunga api. gila comel kan. haha. kami tak suka 'family time' kami bersama-sama dgn org ramai. HAHA. kalau bercuti, kne prgi tmpat yg tenang..yg kami boleh spend time together lah. awhhh so sweet :')

 orightioo. this post act not important at all. mcm post2 sbelum ni penting je. puiii.hahaha. maksud saya, post kali ni maybe ahh utk diri sndiri. flashback my memories in 2012. ermm yeah. leggo. !
 agak bosan. jadi..hahaha


 
permulaan tahun yg sangat pilu. rndu mereka. :') walau mcmne susah dan sng pun saya sekrang, saya tetap ingat mereka. sepanjang masa.


1) 2012 taught me to be more self-sufficient girl. ermm. mana taknya. awal tahun, tgk wayang sorg2. pergi jln tar sorg2. beli touch n go sorg2. and many more. tak ingat dah. boleh dikatakan peratus mnjadi independent tu meningkat dari tahun ke tahun. syabas husna. syabas!

2) 2012 mengajar saya untuk menghargai apa yg saya ada. *tarik nafas,hembus nafas* berpisah dgn kwn2 yg dah hidup dgn kita spnjg 5 tahun. boleh dikatakan 24 jam, kau tgk aku..aku tgk kau. aku jenis yg tak boleh duduk rumah sgt, so masa tu, friends are everything. sedih sgt bila dah berpisah. bila ada masalah dekat rumah..rasa mcm arghhh nak dieorg. kalau dulu, gaduh..kutuk2 belakang. ckp2 belakang. tak hargai pun. manusiaaaa..

3) 2012 mengajar saya erti hidup. erti senyum. erti ikhlas.erti jujur. erti keutuhan.little bit skema right here. hahaha. tp mmg betul pun. saya rasa tahun 2012 tahun yg paling bnyk saya senyum dan senang hati. no more crying over here over there. cengeng. kene gertak sikit, meleleh air mata. haha no no no.

erti hidup. banyak kali rasa menyesal. tak kutip semua yg ada dekat smakl dulu. kutip yg luar2 je. tak ambik pun isi dalamnya. kadang2 ambik..tapi bila dah masuk, tak hadam pulak. masuk kolej ni, semua ingat smakl 'something'. hakikatnya. tu dulu. zaman ustaz2 kita yg dulu. sekarang? na ahh. ada jugak yg bagusnya. ada juga yg kurgnya. manusia. rindu masa dhuha di smakl :')

ikhlas. belajar selama ni.,tujuan, score itu score ini. buat solat sunat, sbb terpaksa. solat berjemaah sbb wajib. baca alquran, hanya baca. sbb tuntutan. masuk kolej, dpt kertas usrah. *rolled eyes* andee nii..kene tick2 bagai. mcm org tak boleh tipu je. disitulah ada nya erti ikhlas dan jujur ni. tak ada siapa yg sanggup tipu. bila dikelilingi org mcm ni. zaap. kau pun terikut.

act, sebelum ikhlas..kita kene ada keterpaksaan. hati saya bukan lembut. ahh okayh, kalau suruh buat itu..buaaat. kalau suruh buat ini, buaat. saya memang buat, tapi akan mumbling. tapi, lama2 baru rasa kesan dia setelah kita buat. Allah yg membolak balikkan hati kita. harini kita terpaksa. mana tahu esok kita jadi ikhlas. jadi, mulakan sesuatu perkara dengan keterpaksaan. dlm pada masa yg sama, didik hati. kwn dgn rakan2 yg sering buat prkara berfaedah. kawan sangat memainkan peranan. SANGAT.

4) 2012 taught me to be more and more and more loving. to family and friends. mengajar saya utk lebih menjaga perasaan org sekeliling. fahami perasaan mereka.mengajar saya menjadi acu yg lebih caring,baik dan tak marah2. mengajar saya menjadi anak yg lebih mendengar kata. sprti yg sgelintir org tahu, Ya Allah..saya ni seorang yg suka memberontak. degil. suka lawan ckp ibu ayah. tu yg saya ckp, skolah je agama. tapi..ermm. smakin besar kan. semakin dpt memahami ibu dgn ayah. smakin mndgr kata. kalau tak dpt sesuatu benda, smakin redha.smakin rapat dgn ayah dan ibu.smakin mnjadi dewasa pada pndgn mata mereka. but, they still call me baby. blerghh. -.- haha.. ermm 2012 taught me that! faham perasaan kawan. tak ikut naluri sndiri je. happy selalu. jgn tunjuk kesedihan kita dekat org.

 
i hope i can be a good good good good good daughter + anak solehah + whatever it is..to them! haha.


5) 2012 juga mengajar saya utk tahu betapa pentingnya duit. masa skola dulu, tak ambil kisah pasal duit. berkepuk-kepuk dlm dompet. topup, tak prnah kurang. barang2..yg latest punya. ermm. awal tahun dulu, sepanjang 3 bulan cuti, saya menghabiskan rm2000. *sighh* utk ape? saya pun tak tahu. boros nya saya belanja. kalau 2 ribu tu mggunakan duit sndiri tape. ni duit smpanan ayah dan ibu kasi. Masya Allah.... naik kolej, segan nak mintak ibu ayah duit. malu pun ade jugak. kalau dah tak ada duit sgt, ikat perut lah. masak apa yg ada dekat rumah sana. yee..2012 mengajar saya supaya berhati-hati dlm berbelanja. buy that we need only. ermm.tu bukan azam eh. hahaha.

6) 2012 taught me , do not give up! banyak benda sbnanrnya berlaku masa 2012 ni. kecewa. sedih. semua. apa yg boleh saya ckp. do not give up! kau dpt rsult teruk? jgn putus asa. buktikan balik. masa U . banyak masa, dear. tak dpt upu. ipta. jgn mengeluh. kalau dpt ipta..aku tak jumpa mereka2 yg slalu buat aku gelak mcm org gila ni kann? semua yg terjadi ada hikmah. ada sebab. spm kau teruk. sbb kau tak blaja. kau tak dpt upu, sbb kau msuk kolej ni. haha. *rolled eyes*

mcm ustaz tu cerita. org tanya kwn2 kita, 'dpt U mana' 'uia. usim.uitm.' 'awak U mana?' jwb dgn nada prlahan je. 'kuis' itupun kalau dia tahu apa tu kuis.  kalau tak tahu..ermm lagi sadis. segan. entah. tp aku slalu buat lah mcm yg ustaz tu cerita. yela. org tak boleh agak perasaan kita. sng lah ckp..'alaah mana2 U pun sama je' tapi..kita yg terasa. org pndg dgn pndgn sarcastic. org lagi memilih ipta drpd ipts. sbb tu saya ckp, Allah dah tentukan yg terbaik utk kita. duduk sini, saya belajar bnyk perkara. ermm. ikhlas ni. hahaha.

7) 2012 mengajar saya mencintai tak semestinya memiliki. hahahahahahahahahaha. like seriously taknak komen lebih2 pasal benda ni. hahahahahaha. kalau ada jodoh, adalah. hahahahahahaha. woiytt segan woiytttt. *nyorok dlm selimut* k. nexttttt.

8) 2012 mengajar saya, dont judge book by its cover. kenali hati budi seseorang dulu. baru kita boleh ckp pasal dia. sentiasa bersangka baik dgn org. jgn tuduh sembarangan. awasi kata-kata awak. kita buat salah dgn Allah, kita boleh minta ampun dgn Allah secara solat taubat, sunat dan sebagainya. tapi masalah manusia dgn manusia..selesaikan antara manusia dan manusia. so, beware.

 
tahun ini banyak sebenarnya perkara yg mereka atas2 ni telah ajar saya in 2012. thank you guys :)
 
 9) and sbnrnya banyak lg 2012 ajar saya. banyak sangat. sebab saya rasa masa 2012 ni lah saya tahu segala benda. saya belajar segala benda.
 
so, there it is. my memories of 2012. :) banyak mengajar saya. banyak perkara yg mematangkan saya. apa-apa pun, SELAMAT TAHUN BARU semua ! husna dan rakan2, moga iman bertambah. kurangkan membuat dosa. jaga hati. smoga tercapai segala hasrat dan azam. may Allah bless us always, always and always :)
 
 
*headbanging lagu satu Muharram detik permulaan* hahahaha
 

XOXO,
assalamualaikum
yadda yadda~

Comments

Popular posts from this blog

by hook or by crook.

monyet monyet dan monyet!

gewam