gua

Bismillah.

Bagutahu tajuk mcm nak taknak je kan. Kah3. Sebab skrg ni mmg malas nak type. Like superb malas berganda ganda. Lepastu yg type lg kenapa? Tak tahuu.

Nak nangis pun ada. Motif ? Hahahhhahaha. Sbb pikir esaimen yg berlambak tak siap2 tapi tgh cuti. Lepastu tak dpt hayati cuti dgn tenangnya. Geezzzzz.

Ermm mggu lepas, kan group aku pergi gua. Alaaaa, sbnrnya tak syok cerita. Sbb ada yg belum pergi. So, nnt korg tak surprise lah bila dah baca cerita aku. Ermm ok2. Jgn baca okeh? Hahaha.

Minggu lepas turn yg pertama bg group aku dan beberapa org yg lain. Sampai2 je dah pukul 9 sbb sesat sekejap. Kteorg nampak ada sekumpulan abg2 dan kakak *bukanlah abg2 dan kakak2 sgt* pakai baju hijau dah berkumpul siapkan alatan.

Kami diberi makan (bihun+air teh o) lepastu bersiap. Pakai topi dan ape entah benda alah tali tu yg masuk kangkang tu. Hahahah. Ouhh ye. Lupa. Sebelum pakai benda alah tu, kami dibahagikan kpd 6 kumpulan. Dan setiap kumpulan ada 6 ke 7 org. Lepas dah dibahagi kumpulan, kami diberikan khemah sorg satu.

Dan kena dirikan khemah tersebut dlm masa 15 minit. Boommm dah siap!

 

Aku ni dah lah tak pernah camping. Disuruhnya aku dirikan khemah. Mmg kirim salam lah jwbnya. Mujur lah ahli kumpulan semua bagus2. Ahahhahaa. (Guna perkataan mujur tu yg tak boleh bla)

Lepas dah habis turunkan khemah semua, drpd 6 kumpulan dijadikan 3 kumpulan pula. Kumpulan aku jd kumpulan satu. Abg wan dan abg fiq yg conduct. Coach yg ikut kak nor dgn anak dia. Lincah betul budak kecik tu. (Abg kot, mcm sama baya je. Takpe. ) hahaha. Lepas dah pakai segala peralatan, kami pun memualakan jungle tracking kami. Aku ingat takde benda alah ni, dan terus masuk gua. Rupa rupa nya ada. Susah dia tak payah ckp lah. Bukit tu curam kot. Batu2 licin banyak. Tapi, takpe. Aku lejen. Baru 20 minit jalan, arifah ngan aisyah dah lelah. Haha. Aku dah risau dah. Yelah, aku sama kumpulan dgn emi. Tak memasal nnt, dia pengsan dlm hutan tu. Tak jadi apa lah kan.



Alhamdulillah, emi sampai habis aktiviti petang tu, dia bertenaga. Bersyukur gila. Hahahhaah. Tp yg tak bertenaganya org lain. Hahaha.

Kira2, sejam setengah kot kitaorg berjallan dlm hutan merempuh segala yg ada, lompat sana lompat sini, gesel sana gesel sini, main gelongsor lah, tarik tali lah, sampai ada satu tempat ti, emi dgn abg wan buat drama hindustan pulakk. Sudah. Hahahha akhirnya sampai juga ke tempat flying fox. Hahahaha. Seronok dia tak payah cerita. Rasa mcm kau nak nyanyi lagu 'i believe i can fly.....' hahahhaha



Lepas dah flying fox, kami pun pergi solat. Dia sediakan tempat. Tp mmg terbuka lah. Kau kena bwk telekung siap2. Haa dgn seluar2 kau yg bertanah tu lah kau solat jugak. Air pun dia kasi yg dlm botol punya. Mana ada paip dlm hutan tu. Mmg patut pun dia asingkan masa lelaki dan perempuan. Senang sikit perjalanan kami. (Perempuan) hahahahaha.

Lepastu solat, makan. Dia bagi nasi ayam. Lepastu dia bwk masuk gua. Haaa time ni best. Drpd 3 kumpulan td, dia dah jadikan 2 kumpulan balik. Mcm biasa, kumpulan aku yg terawal, bila masuk je eksaited lah
Mula2 kena merangkak. Lepastu pakcik tu terangkan macam2. Minum air dlm tu, dan duduk bermuhasabah dlm tu. Alaa jgn baca tau yg belum pergi lg.





Dia tutup semua lampu, and lilin. Mmg cuak tak cuak lah dlm gua tu. Kau bukak mata seluas mana pun, still gelap mcm tutup mata. Lepastu semua kena senyap. Fikir. Dekat sini dia nak ckp, cuba bayangkan kita dkt tmpt org buta . Merka bukak mata mcmna pun, still tak nampak apa yg berlaku. Dia boleh dengar je. Jadi, yg ada penglihatan ni, bersyukur.

Ok. Next, dah keluar dr gua, kami teruskan perjalanan. Ingatkan dah tak masuk hutan lagi. Terus ke abselling je. (Betul tak eja? Salah eh? Lantakkan) rupanya naik balik bukit. Lepastu turun ke arah gua guna tangga. Aku laaah kan. Hahahaha. Baru lah sampai ke tempat abselling. Tak boleh tahannya, dlm gua tu, nak melompat lah, gina tali lah. Haihh. Mencabar kekuatan fizikal betul.








Dah nak abselling dah ni, sempat lg emi ni dgn abg fiq blajar pasal pokok. -.- tu cerita dlm hutan td, pfft.


Anak kak nor


Dan kami turun dgn jayanya. Tinggu kawan2 semua, kami pergi solat dan tukar baju. Lps maghrib, batu bertolak balik. Sebenarnya banyak.bnda2 kelakar terjadi antara coach dan.pelajar. tp malas nak cerita. Nak pergi hafal ulum. Ahaks.



Masa nak pergi tu, ada sekelompom bdk2 ni bising. Haha. Masa bas lalu dkat bumper pun dah bising. Hahaha. Layankan aje. Tapi bagus lah semua org. Sebab semua buat segala aktiviti tu tanpa rengekan dan tangisan. Semua bajet lejen ah ni. Takde yg tak buat. Kecuali ada sorg tu, tak buat absrlling. (Malas nak padam typo tu) tak de langsung suara menangis. Bagus. Hahahhaa. Hati kental semua. Ikut ai letew. Coach azman ckp, jangkaan dia meleset sama sekali. Yela kot2 masa nak flying fox atau abselling atauasuk gua ke, ada yg nangis. Tapi takde sorg yg nangis. Bagus lah.

Barang2 tu korg tahu sendiri lah kan apa yg perlu dibawa dan tak. Jgn lambat tau. Sebab sikit je korg lambat, korg mempengaruhi masa korg dkat sana. Sbb kita nak mula awal, habis awal kan.

Ok. Tu saja. Assalamualaikum !




Comments

Popular posts from this blog

by hook or by crook.

monyet monyet dan monyet!

gewam