Haji 1438h (Part 1)

Assalamualaikum.

hehe Terpaksa buat 2 post dalam satu hari sebab esok dapat keputusan sama ada aku pergi Haji ataupun Sukan Sea. hahahaha. Rasa mcm kelakar. Berdebar untuk dua-dua, sebab dua2 aku nak. But its okay. Tak semua yg kita nak, kita akan dapat. Dpt salah satu pun ok je. Saya happy. Hahaha.

Cerita Haji ni kelakar tau. Meh aku mula cerita.

Kteorg tahu yg kiteorg punya turn nak pergi Haji dah lama dah. 5-6 tahun lepas lah dah tahu dah bahawasanya tahun 2017, aku, ibu dan abg akan tunaikan Haji. So, masa tu rasa macam, lamaaanyaa nak tunggu 2017. Tapi, pejam celik pejam celik, eh dah sampai 2015. So masa 2015, ibu bercadang nak bawak aku pergi umrah. Sebab dah lama sgt aku tak pergi. Last pergi masa 2006.

Dipendekkan cerita, aku tak dpt pergi. Aku rasa aku ada tulis blog pasal ni. Tapi tgh marah masa tu. Takut pulak nak carik, sebab takut ayat2 dalam tu mcm tak matang kan. hahaha. Yelah, marah lah. tak dapat pergi sebab benda yg tak logik. Masa 2015 tu, ibu aku nak bwk aku dengan atuk, wan dan sorg pakcik aku.

So, bila tak dpt pergi 2015, ibu bwk lah aku pergi umrah 2016. Pergi dengan ayah and ibu. Prosedur semua lepas sebab ayah ikut sekali. Aku ni tak boleh pergi dengan org lain selain ayah atau suami. Pening sikit prosedur aku ni. Hahaha. Walaupun masa tu ayah baru balik Haji 2015, sebab ibu nak bawak jugak aku pergi umrah, so, ayah pun pergi je lah lagi.

Masa tu aku dah terdetik dah. Macam mana nnt Haji pun susah nak pergi? Sebab ayah dah pergi 2015. Takkan lah tetiba kena kawen. Yg aku nak ckp lepas ni adalah rahsia aku and kelakar. So, sejak aku balik umrah 2016 tu, aku selalu doa "Ya Allah, kau kawenkanlah aku cepat supaya aku dpt pergi Haji" Hahahahahaha. Tapi tidak semudah itu Allah ingin memakbulkan doa aku. Apa aku ingat kawen ni main pondok2 blkg rumah? Kita merancg, Allah juga merancang. Dan Allah sebaik-baik perancang. Dengan keadaan perangai aku yg tak semenggah ni, kau ingat boleh kawen? Masak nasi pun keras. hahaha.

Sampai skrg lah aku tak kawen, dan ditambah pula kena reject. Tahun 2017 adalah tahun yg mmg buat aku down betul. hahaha. Dah lah kena reject, tak dpt dekan pulak tu. Konspirasi apakah ini??
So, masa akhir tahun 2016, ibu pergi Tabung Haji untuk check sama ada nama kteorg tiga org ada tak dalam senarai Haji 2017. Check punya check, nama ada tapi dalam senarai menunggu sebab dulu masa tahun berapa entah, aku pernah tolak utk pergi Haji, so dia kebelakangkan nama2 kteorg. Nasib baik ibu pergi check cepat. So, ibu pun hantar surat rayuan dekat Tabung Haji.

Guys, bg sesiapa yg dah cukup duit and mampu, tapi kalau nama korg lambat lagi, korg boleh buat rayuan tiap tahun. Bila korg buat tiap tahun, itu menunjukkan yg kita ada kesungguhan dan benar2 nak pergi. So org dkt Tabung Haji insya Allah akan naikkan nama kita. Nak seribu daya bukan? Oh lagi satu, Doa. 

Org dekat Tabung Haji tu pun ckp, Puan dgn anak2 puan tak konfem lg dpt pergi. Maybe tahun depan. So, kteorg pun dalam kekecewaan tu, Redha jela. Dipendekkan cerita, ibu pun pergi lah beli tiket pergi Iceland. Abg tak pergi mana2. Yang aku pulak. ermm Dari 2016 dah daftar untuk jd volunteer Sukan Sea. Tapi mcm tak eksaited sgt. Sebab mcm fikir, mesti ramai gila yg mintak and mesti aku tak dpt.

Dan dan pulak masa tahu, tak jd pergi Haji tu, org Sukan Sea hantar emel untuk pergi latihan khusus. Terus lah pergi. And the rest is history.

Tiba2 satu hari, masa aku dekat Mahkamah Kuala Lumpur, org Tabung Haji kol aku. Dia cakap aku dengan ibu and abang dapat pergi Haji tahun ni. Sebab Arab Saudi tambah lagi 5000 kuota utk Malaysia. Suka benar wehh aku masa tu. Rasa nak guling2. Yela, memang ngan sangat kalau prgi Haji tahun ni. Takyah mintak cuti atau risau apa2. Sebab aku tak mula kerja pun lg. Lepastu aku dah aim dah nak mula chamber atau kerja bulan 10 nnt.

So, aku telefon ibu. And masa tu aku dah tak fikir Sukan Sea. Sebab ingat tak aku cerita dkt post lps, yg kteorg hanya dftar je masa Latihan umum tu. Kteorg tak pergi pun modul dia. So, aku ingat yg kteorg mmg tak dpt dah lah jd volunteer tu.

Ibu pun pergi lah Tabung Haji. Dipendekkan cerita lagi, org tu kata aku tak dapat pergi sebab aku takde mahram. Abg tak boleh jd mahram aku sebab dia adalah abg sepupu. Pakcik2 takde yg pergi tahun ni. So, aku mcm sedih gilaaaa. Tapi aku cepat Redha. Takdelah mcm umrah dulu. Aku meroyan lama k. So, kali ni, aku dah belajar daripada kesilapan. Maybe sebab ada benda yg mmbuatkan aku mmg tak dpt pergi. Maybe sbb aku ada salah ke, apa ke. Haa aku reflect balik lah diri aku. ecewah.

Tapi walaupun kteorg tahu yg aku mcm tak boleh pergi, kteorg nak try jugak. So, ayah jumpa setiausaha sulit Tabung Haji tu. Maybe org tu tak paham masalah aku, dia kata pergi je hantar borg tu dulu. So, kteorg pun buatlah medical check up dekat Bangunan Tabung Haji tu. Free je. Check up semua ok. Sekali masa dia check gula dalam badan, tinggi gila! Yela aku baru lepas makan ayam penyet kot. Aku lupa yg kejap lg nak prgi check up, tu yg bantai habis satu pinggan ayam penyet tu.

Terpaksa lah aku check up lg sekali dekat hospital kesihatan. Tau tau je lah kalau Klinik Kerajaan ni lambat dia mcm mana. Dipendekkan cerita lagi, Masa tgh tggu org Klinik nak telefon untuk dapatkan suntikan prgi umrah/haji tu, aku dgn Hani dpt emel untuk pergi Latihan khusus Sukan Sea. hahahahahaha kelakar kan?

ouh yee, ibu jugak dah hantar surat rayuan untuk pergi penerbangan awal. Sebab awal bulan 10 tu, dia dah nak pergi Iceland. duhh pening dengan masing2. hahaha.

And sampai lah skrg. So, esok ayah dgn ibu nak hantar borg Haji semua tu and dptkan jwpn sama ada aku ni boleh pergi atau tak. Mestilah nak pergi weh. Bila lagi aku nak pergi. Cerita kawen2 ni blakang cte lah weh. Skrg ni jodoh pun aku kabur tak nampak mana-mana. Sesat mana entah dia susah sangat carik rumah aku gamaknya.

Tapi dlm masa yg sama aku nak join team volunteer Sukan Sea ni. haa korg faham tak perasaan aku? hahahaha. So, kita tggu je k jawapan esok. Nnt aku bgtau kat insta story. hahaha.

assalamualaikum!

Comments

Popular posts from this blog

by hook or by crook.

monyet monyet dan monyet!

gewam