yay or nay?

Bismillah.

Kita baru blogwalking. Hahaha. Kelakar memasing. Kita tahu, baca kisah hidup org ni mcm membuang masa, tapi itulah yg kita buat. Kita pun tak tahu kenapa kita buat. Hahahhaa. Kelakar lah cerita2 dieorg.

Eh kadang2 ada yg deep. Ada yg kena batang hidung sendiri. Haha. Ikut kau lah labu.

Dlm pemikiran kita sbnrnya, ada baanyak pendapat, idea and mcm2 lah. (Jap ! Nak balas whatsapp) tapi yg menjadi permasalahan disini, kita tak berani nak luahkan. Kenapa kita tak dilahirkan mnjdi seorang yg berani berkata kata eh ? Haha. Kadang2 rimas dgn diri sendiri. Takut nak ckp pendapat sndiri.

Membuatkan org pandang sblh mata je dkt kita. Kalau belakang2, berani pulak cakap. Ahh. Macam mana eh? Haha. Sampai ada satu masa, bila aku bgtahu pendapat ataupun problem solving dia, kwn2 kita mcm..'ouhh pandai jugak kau ni.' Faham tak betapa terasanya kita dgn ayat tu.

Selama ni aku tak pandai ke? Haa gitu kita cakap....dlm hati. Haha.

Okayh berbalik kpd topik asal. Kita selalu nampak org ckp "asyik2 aku je yg kena jaga hati org. Last2 hati aku yg sakit"

Ha. Ha. Ha. Dulu kita selalu fikir macam tu. Kita fikir, mntang2 org nmpk kita happy go lucky, org tak pernah nak jaga hati kita. Buat macam mana dkt kita pun, dieorg tak heran. And one fine day, kita ckp dkt kwn kita, "asyik2 aku yg kena beralah."

Taak lama lpstu, kita dgr dkt ceramah ke kat mana entah. Tak ingat. Maklumlah bnyk makan semut.

Kenapa cakap macam tu. Bila cakap macam tu, nampak tak ada keikhlasan dlm berkawan. Adakah satu peraturan dalam menjalinkan perhubungan (bukan couple) 'kau jaga hati aku, aku jaga hati kau'

Tak. Tak ada. Tu bukan peraturan dia. Apa yg disuruh oleh syara'...

'Sayang sahabat lebih dari diri sendiri'

And bingo.

Sekarang. Mksud kita, zaman skrg, masa skrg, tipulah kalau kita ckp kita tak pernah terdetik ayat tu.

"Asyik2 aku ! Asyik2 aku !"

Kita ni manusia. Tapi bila kita nak mula ckp bnda tu, kita fikir balik..eh, aku ni jaga sebaik baik jaga ke hati org? Betul ke aku dah betul2 jaga tanpa calarkan sikit pun. Betul ?

Lagi2 dekat ibu ayah.

No one knows. Hati ni dekat dalam. Tak nampak. Bukan macam riak muka. Yg kita boleh assume, 'oh dia tak suka ni.muka masam je'

Hanya tuan empunya hati je tahu apa yg dia rasa. Kadang2 aku pun terasa dgn diri sendiri. Eh ? Hahaha. Ok nmpk merepek. Tp betul. Haha.

So the conclusion is...entah. haha. Bukan kita sorg ada hati. Dan setiap hati, lain2. Kan ?

Skop pembelajaran kita pada hari ni nampak mcm luas kan. Haha. Takdelah. Before this, bila org sebut pasal hati je, mesti akan tertumpu pada perasaan kasih dan sayang. Cewah. Hati yg sakit. Lah apa lah. Kekasih hati lah. Aku suka dia, tp dia tak balas cinta aku lah. Dan mcm2 lagi.

Tanpa kita sedar, hati ni banyak peranan dia. Banyak 'kerja' dia. Bukan setakat love hate je. So, yeah.

Eh wait. I was thinking...mcm mana org2 baik yg selalu husnudzon dkt org lain, dan bila org buat jahat dkt dia pun, dia rilek cool je dan dia boleh buat baik balik dkt org tu.

And i was thinking...macam mana org boleh senang terima sesuatu perubahan tu dgn senang lah tanpa ada halangan dan cabaran (tp aku tahu ada. Cuma iman dia kuat)

And kita trpikir...macam mana ahmad ammar tu boleh jd perbualan semua org bila dia dah tak ada. Dan mcm mana dia punya jihad utk Islam tu, kuat sampai dia tak ada masa nak fikir pasal bnda bukan2. And obviously pasal hati dan perasaan yg dikecilkan skop kpd cinta kasih sayang antara..ermm. you know what i mean kan?

And kita trpikir lagi kita nak 'dia' kan? Tp knapa dia mcm baik sgt? Kita rasa kita dah jauh kebelakang. Tapi kita tau dia tak baik sgt sbnrnya. Tp dia berusaha. Tapi..ok. Hahahhahahhaa. Husna behave.

And pikir lagi....kenapa aku tak baik2 ? Haahaha. Sudah lah husna.

Kau pun tahu jwpn dia sebenarnya kan? Haha.

Ikhlas lillahi ta'ala.

Comments

Popular posts from this blog

by hook or by crook.

monyet monyet dan monyet!

gewam