isu semasa.

Bismillah.

Aku pun tak faham dgn diri aku. Lepas subuh td rasanya nak ngulang yasin. Dah amik dah yasin tp prgi tutup lampu sambil naik katil. Kau nak tidur ke baca yasin husna? Aku laaa...

Tp sekurang kurg setelah 20 tahun hidup ni, aku dah pandai lah memahami diri sendiri. Kahkahkah. Antaranya, aku kalau marah atau merajuk mmg tak lama. Itu sudah pasti sebab aku ni hidup mesti nak ada kawan. Ish boring kot hidup tkde kawan. Kah.

Lepastu aku ni ada hati yg lembut. Hahha. Tgk cerita sedih2 nak nangis. Baca bnda2 sedih dlm surat khabar nak nangis. Dgr cerita sedih dkt radio nak nangis.

Lepastu aku ni ada sifat kemanusiaan yg tinggi. nmpk Israel, marah. Dgr cerita pasal Ukraine dgn Rusia, marah. Tgk cdm25, marah. Jap. Siapa je yg tak marah dgn ketiga2 cerita ni kan? Kalau korg tak marah pun, kena jugak marah. Hahaha.

Cuba bayangkan org bom sedara mara kau selamba badak tak tahu malu amik rumah org. Tp ni aku tak kisah. Bukan tak kisah apa, tp bnda ni mmg harus dimarahkan sebab. Org gila je weh tak marah dgn Israel tu. Org gila je. Org gila pun entah2 ada perasaan marah dkt israel tu. Tak ada hati perut. Biji mata lubang hidung nasib baik ada. Kalau Allah tarik semua tu, baru dia tahu tinggi langit rendah.

Mcm mana die

Yang kapal terbang pulak, suka2 dia je nak tembak kapal terbang negara aku. Suka2 je. Aku laaa dia ni. Lepastu yg lagi sakit hatinya, org ni tuduh org ni tembak. Org tu tuduh org tu tembak. Siapa yg tembak pun tak tahu. Faham tak sakit hati dia mcm mana? Org rosakkan barang kau pun kau dah ngamuk. Ni bayangkan org tembak kapal trbang negara kau yg dlm tu ada manusia hidup. Faham tak ?

Lepastu selamba je org2 yg masih hidup lagi ni, sebarkan yg pilot tu yg ikut jalan larangan. Memang nak sangat pilot tu bunuh diri. Mmg nak sangat.

Kita tak boleh terima aa, org msia sendiri gaduh sesama sendiri dan salahkan msia tu sendiri. Nyawa orang kot. Takkan nak main2. Ingat nyawa ni boleh jual beli ke? Kita bengang tapi kita tak reti nak tunjuk kebengangan kita. Haha.

Kita terasa sangat sebab mungkin kita ni pengguna setia kapal terbang walaupun bukan MAS. Wehh mana lah tahu bnda tu nak jadi kan. Sekarang ni kita perlu tahu siapa yg tembak je. Lepastu selidik knapa nak tembak. Korg nak berperang dgn korg aaa. Jgn ah babitkan negara aku. Kes yg lepas pun tak settle lg. Yg org msia sndiri, tayah ah bertelagah. Aku pang sorg2 kang. Aku yg popular. Tak jd apa. Hahaha. Aku rasa aku boleh jd wakil rakyat. Tapi aku mewakili semua parti. Yela kadang2 dlm hal ni aku sokong parti tu. Dlm hal tu pulak, aku sokong parti ni. Haaa gitu. Kesimpulannya, aku bukan sokong parti tersebut tp apa yg mereka buat utk sesuatu perkara. Kita tgk lah mana yg betul mana yg salah. Ceaaa 20 tahun dah hidup. Pandai dah husna :') ke bodoh lg? Hahaha

Kun fa ya kun. Kita teringat Suhaib Webb cakap...

Jgn kita cakap bnda buruk yg berlaku sekeliling kita ni sebagai kaffarah. Ataupun emm bala yg Allah turunkan. Kita tak tahu. Anggap sahaja semua yg buruk itu adalah ujian drpd Allah kepada kita utk menilai tahap keimanan kita. Ada beza kita melihat sesuatu perkara tu dari segi ujian atau bala.

Kalau kita lihat bnda tu sebagai bala,

"Tengok, Allah dah turunkan bala. Buat maksiat bnyk lg Msia ni. Jual arak sana sini. Main judi. Nombor ekor. Dadah merata rata. Anak luar nikah bertambah."

Secara tak langsung kita menghakimi org lain tanpa melihat diri sendiri. Dont judge people. Siapa kita nak menghukum seseorang kan.

Lihat sesuatu perkara dari sudut ujian. Dari situ, setiap daripada kita akan menilai iman diri sendiri. Bagaimana kita handle. Adakah kita salahkan org lain atau kita sama2 perbaiki diri kita.

Yg pasal cdm25 kita taknak ulas. Malu mmg malu. Sebagai pengguna jalan raya dan sebagai org yg dah prnh eksiden bnyk kali dan sebagai seorang perempuan, aku mmg malu. Aku hanya mampu ucap Alhamdulillah sebab perasaan panas baran atau pembuli jalan raya tu takde dlm diri aku. Moga, dia lebih bersabar selepas ni :')

Moga Allah memberi kemenangan pada Palestin secepat yg mungkin. Moga Allah tunjuk mana yg benar dlm semua perkara :') Moga iman kita sentiasa kuat. Moga tahap kesabaran kita semua tiada limit. Moga kita tidak menyalahkan org lain dlm semua perkara. Moga kita dapat perbaiki diri kita sesama manusia dlm menuju redha-Nya. Moga kita nampak petunjuk2 yg Allah beri. Moga Allah beri aku dan kwn2 jodoh yg baik. Soleh dan solehah semuanya. Eh tiba2 doa jodoh. Hahaha.

Amin.


Comments

Popular posts from this blog

by hook or by crook.

monyet monyet dan monyet!

gewam